7 Tendinte si Bune Practici pentru Cresterea Brandului Tau in 2017

In cei peste 15 de strategie pentru unele din cele mai cunoscute branduri de la noi, internationale, antreprenoriale mai mici sau mai mari am trecut prin diferite experiente, am invatat impreuna cu clientii mei si am depasit bariere de perceptie si am creat noi modele de business care au dus la evolutia brandurilor respective.

2017 marcheaza un nou ciclu de business de 7 ani de consultanta de brand in perioada de recesiune, iar analizele economice arata ca este anul care marcheaza reinceperea cresterii economice. Moment bun pentru a da un refresh modului in care ar trebui sa privim cresterea brandului propriu sau de business, depasind anumite clisee si gandind vizionar.

Inceputul anului este un an in care ne facem planuri, gandim strategii si actiuni de promovare. De aceea, m-am gandit sa impartasesc cu voi din experienta mea  7 bune practici din lucrul pe strategia unui brand sau cu ce mi-ar placea mie sa fie pregatiti clientii cu care lucrez :

 #1

Analizeaza-te pe tine si businessul tau, fii  sincer

Orice schimbare necesita o pregatire, mentala, fizica sau intelectuala. La fel si businessul tau. Atunci cand constientizezi ca ai nevoie de o schimbare e momentul ideal sa cauti o opinie externa care sa iti spuna obiectiv ce greseli ai facut, unde ai gresit, ce solutii sau directi sunt posibile, ce ai de facut mai departe pe tremen mediu si lung. Insa nici un consultant nu te va putea ajuta, daca tu nu esti pregatit si deschis sa fii ajutat. Trebuie sa constientizezi la modul cel mai profund nevoia schimbarii pentru evolutie.

“Daca ramai in aceleasi mentalitati si actiuni nu ai cum sa schimbi mare lucru.”

#2 Nu te grabi, fii realist

Mentalitatea managerului  in Romania este rezultat rapid. Este valabil si pentru companiile antreprenoriale in speta, dar si pentru managerii de multinationale. Sigur, cultura antreprenoriala ne-a lipsit cu desavarsire, de mai bine de 25 de ani improvizam, reinventam roata sau copiem modele de afara , fara a sti  prea bine sa le adaptam pietei din Romania. De aceea peste 70% din afaceri se inchid dupa primul an!!! Da, dupa primul an. De ce? Pentru ca ne grabim. Plecam la drum fara a face un plan de actiuni (atentie, plan de actiuni nu plan de afaceri. E mare diferenta intre cele 2 concepte). Planul de actiuni presupune sa ai cateva directii strategice de baza desfasurate pe  minim un an de zile daca nu 2-3. Fie, macar pe 1 an :) Cati dintre voi va faceti un plan de actiuni la inceput de an? Putini, va spun eu. Peste 80% din managerii pe care ii intalnesc nu stiu sa faca diferenta intre un plan de actiuni, un plan de afaceri si nu fac nici macar diferenta intre strategii si tactici. Strategiile sunt Ce ai vrea sa faci, tacticile sunt Cum ?

Nici managerii de multinationala nu stau mai bine, dar acolo cel putin lucrurile sunt mai organizate. Exista un cadru de business plan, obiective, plan de actiuni pe 1,2, 5-10ani. Ce lipseste? Exact planul concret de actiuni fezabile (atentie, multi au darul sa insire actiuni fabuliste fara a avea o minima idee de cauza-efect, investitie-impact, De ce fac ceva pentru un anume obiectiv).

Acel De ce? la care numai o minte analitica, creativa, erudita, versata si care a vazut multe poate raspunde. De obicei, un manager cu minim 10 ani de experienta sau un consultant de strategie cu multe cazuri rezolvate la activ. “De multe ori, un manager,  fie el si erudit se plafoneaza in rutina zilnica atat de tare, incat nici el la un moment dat nu isi da seama de cauzele sau actiunile gresite sau care nu au dat roade care au cauzat momentul de cumpana devenit cronic.”

Si atunci tot el trebuie sa constientizeze punctul #1 si sa stie ca e momentul sa apeleze la un consultant in strategie de brand extern obiectiv.

 

#3 Raspunde la intrebari

“Atunci cand e momentul  si inviti la discutie un consultant de brand nu tu pui intrebarile :) Da, exact, NU tu pui intrebarile.”

Tu poti sa ii spui cel mult situatia cu care crezi ca te confrunti si motivul pentru care iti doresti sa schimbi ceva. Asta presupune sa fi trecut mai intai prin etapele #1 si #2 , altfel lucrul in parteneriat va fi unul extrem de anevoios, neplacut si dificil pentru ambele parti, mai ales pentru consultant de la care tu astepti solutii.

Ideal ar fi ca dupa ce va prezentati obiectivele, sa-l lasi pe consultant sa puna intrebarile. Da acel De ce? care face parte din etapa de auditare sau evaluare a  businessului tau. Fara aceasta nimeni nu te poate ajuta cu nimic, daca  cineva promite asta din prima sunt promisiuni false sau habar nu are despre ce vorbeste.

A, sigur, aceasta etapa completa de evaluare si propunere de solutii se plateste, deci e remunerbila. Consultantul  are si el facturi de platit, si poate ca pretul pe ora sau pe etapa de auditare o sa merite inzecit in viitor. Pentru ca iti va raspunde tie la intrebarile existentiale: cu ce am gresit si ce am de facut?

# 4 Asculta

Stim cu totii, ne place sa ne auzim vorbind, sa ne dam cu parerea despre politica, fotbal, marketing si business.

Cum, nu? Toti ne pricepem fara nici cea mai mica exceptie la vorbe si laude.

“Toti stim, dar nu dovedim sau cum spune latinul Fapte nu Vorbe” :)

Intrebarile strategului nu sunt puse la intamplare, unele se repeta oarecum destul de enervant.

Dar stii de ce?

Pentru ca tu sa constientizezi etapele #1 si #2, sa-ti elimini indoielile si sa-ti confirmi poate lucruri pe care le stiai sau le-ai uitat. Si cel mai important, sa nu te mai minti pe tine si sa-ti depasesti barierele de perceptie.

 

#5 Nu da lectii de strategie strategului, pe bune!!! :)

O da :) Mi s-a intamplat si mie sa fiu in anumite cazuri “expertul care primeste lectii”. Sau “lasa ca ii arat eu expertului asta ca stiu, ce vine el sa-mi mai ceara si bani pentru niste prostii pe care le stiam si eu.” “Sau lasa ca il trag eu de limba ca poate scot de la el ce-mi trebuie si imi fac eu cu mana mea o super chestie”.

Da, da, valabil nu numai pentru antreprenori, dar si pentru managerii din multinationala.

Domnilor, tin sa va transmit ca etica in business ramane etica, profesionalismul profesionalism, exprienta experienta, viziunea viziune si cel ce fura idei si si le suma fara sa plateasca pentru ele tot hot ramane. Si in business, si in afara lui. Si doar stim cate idei bune se fura prin pitchuri si se implementeaza “intern” apoi foarte prost. A se vedea toate reclameme din care ori nu se intelege nimic, ori nu se cunoaste “andrisantul” (targetul).

Cel ce crede ca va putea implementa mai bine ideea sau strategia facuta de altul, ii transmit ca le va implementa  prost. De ce? Simplu.

Pentru ca o strategie adevarata vine la pachet cu De ce-ul? cu Cum si cu Cine, Cand, Ce-urile? Asta insemna stategie coerenta cu plan de actiuni de business si crestere a imaginii pe termen mediu si lung, nu doar niste executii ieftine de reach.

“Daca o relatie de orice fel, si mai ales de business nu e de fair play, apreciere si incredere, stiti si voi. Totul e in detalii si nemultumitilor li se ia totul.”

De aceea eu am refuzat in ultimii ani sa “partikip” la pitchuri, din cauza de furt si de idei pe gratis si de asociere cu asa zise agentii ieftine la propriu care nu stiu ce vand, pitchuri cu prosti care nu platesc facturi. Dupa 15 ani pot alege cu cine sa lucrez si cu cine nu, cine ma doreste ma cauta pe Google si pe site si ma solicita. Sau daca imi place de brand ma duc direct, fara pitch. Ca asha :)

#6 Actiuni cu Continuitate

Exact. Pai cum? Nu ajunge sa fac o campanie de comunicare o luna si sa navaleasca clientii si sa am un brand Zeu sau cum zice un domn politician acum un nou brand “Dumnezeu”.

“Am dat un buf si am fugit NU functioneaza in 2017”. De fapt nu functioneza demult, e un mental cliseistic indus de clasa politica si de business menii de carton, de coruptie si anumiti lideri ajunsi pe nemerit in fruntea ierarhiei, care promoveaza non-valori pe post de adevaratele valori invatate in cei 7 ani de acasa de la mama si de la tata (cei care am avut ce invata si de la cine).

Pentru a reusi si a rezista e nevoie de 3 cuvinte: Constanta, Constistenta si Autenticitate.

Brand Awareness-ul, adica acel motiv pentru care te cauta si te apreciaza ceilalti se construieste printr-un plan de actiuni continue, consistente si autentice.

 

#7 Autenticitate

Am sa-mi desenez cuvantul acesta pe frunte. Am zis mai sus de ce.

Pentru ca eu cred ca evolutia vine cu ce e mai bun in  noi, fara sa ne comparam cu altiii, fara sa concuram cu altii, decat cu noi. La modul ideal asa ar merge cel mai bine lucrurile. Dar pentru ca eu sunt strategul cu viziunea si insighturile despre comportamentul de grupuri sau mase, am voie sa visez cu ochii deschisi, sa gasesc solutii pentru  minciuna din noi si rautatea (vorbim de raul necesar, nu prostesc sau invocat de persoanele impostoare si specialistii inventati care nu inteleg nimic din nimic), si sa caut binele, ideile de viitor si voia buna, sa aduc SCHIMBAREA.

Cu sinceritate si modestie dintotdeauna,

Raluca Vasile

Consultant de brand, expert in branding multisenzorial,

cu mult bun simt pentru gusturi si arome dintotdeauna.

Smartbrand Consulting -Cream branduri pentru viitor

www.smartbrand.ro

Deviza mea in 2017: #fiinaturalfiiautentic

 

karl lagerfeld raluca vasile strategie branding