Are Romania branduri iconice?
Cateva, numarate pe degetele de la o mana: Dacia, Ursus, Rom, Eugenia, Ciuc, Timisoreana, Ursus. Toate cu peste 50 de fiintare, mai mult sau mai putin de success, si unul singur, Dacia, care a reusit sa se impuna pe plan international printr-o mutare strategica inteligenta.
Teoria spune ceea ce practica confirma: ca un brand ajunge sa fie iconic daca trece testul timpului. 50 de ani, 100 si asa mai departe. Guiness, Coca-Cola, Avon, Hershey’s, Selfridges, Wrigleys, Heineken sunt branduri globale puternice, cu ADN-uri si valori solide, cu milioane da fani si cu peste 100 de ani in spate.
Sunt branduri care au inteles ca a darui si a imparti bucuriile, experientele, prietenia, frumusetea si succesele creeaza incredere si autenticitate.
Branduri iconice s-au definit si s-au redefinit de-a lungul timpului pentru a tine pasul cu vremurile. Sunt célèbre scrisorile lui Andy Warhol catre Mick Jagger in care cei doi nu intelegeau prea bine limbajul altuia, dar erau de acord ca unul trebuie sa-si vada de treaba lui sa cante, iar celalalt sa-I faca afisele. La scurt timp treaba advertiserilor, a consultantilor de brand si a agentiilor media si de productie s-a specializat atat de tare, incat au aparut agentii si specialisti pe fiecare din aceste domenii.
Bunicul brandingului, Wally Olins spunea ca o tara fara ADN si fara un sistem de valori bine pus la punct nu poate oferi repere si modele solide cetatenilor sai. Si avea dreptate, ganditi-va ce s-a intamplat cu Romania post-decembrista. Ce modele si valori erau atunci, prin cata munca se cladeau, cine si pe ce criterii avea voie sa apara pe TV si cine nu, cat de importanta era tinuta si moralitatea. Si sa ne uitam acum care sunt vedetele promovate de posturile TV, ce valori si repere sunt ele pentru generatiile ce urmeaza, care sunt modulele de educatie si cultura pentru ei? Din ce in ce mai putine. Si a venit criza, nu o aniversare centenara. De obicei si-n viata oamenilor, ca si a brandurilor aceste doua momente sunt momente de asezare, de reconsiderare si de intoarcere la valorile care au pus bazele businessurilor. S-au redefinit, atat la nivel de identitate, ambalaj si prezentare in magazin, dar mai presus de atat au impartasit succesele cu noi, cu consumatorii. Au inteles ca trebuie sa-si descopere ESENTA brandului, sa fie transparenti, corecti si sa ofere consumatorilor experiente memorabile. Sa invatam deci de la marile branduri iconice globale cum sa ne întoarcem la valori, la autenticitate, la specialisti pentru a depasi momentele de cumpana si a creste.