Branding personal vs branding profesional (de companie) – Interviu Raluca Vasile in revista Cariere

Interviu cu Raluca Vasile, consultant in branding.

martie 2016

Pentru început, trebuie să știm să facem diferența între brandingul personal și cel profesional pentru că… sunt diferite. „Brandigul personal se referă la acele atuuri personale care te diferenţiază și te scot din anonimat. Cel mai adesea este un exerciţiu de imagine, dar atenţie, căci fără un fond bine argumentat (cunoștinţe, abilităţi, experienţă, capabilităţi) imaginea este greu de susţinut. Nu poţi crea o imagine bună, credibilă și durabilă fără un fond – sâmbure sau esenţă, cum ii spunem noi in consultanţa de brand”, spune Raluca.

Brandingul profesional sau de companie reprezintă un cumul al percepţiilor despre brand pe care îl au audienţele cărora te adresezi sau nu. Ca aceste percepţii să fie pozitive, corecte și coerente, imaginea brandului trebuie să reflecte identitatea de brand (logo, slogan, poziţionare) și esenţa brandului (care este menirea lui). Brandul de business este mai mult decât un produs de advertising, mai mult decât emoţie și poveste, este cel mai important activ de business al unei companii. Atunci când brandul este valoros el poate depăși valoarea companiei.

„În business-ul de azi și mai ales pentru business-urile antreprenoriale, brandingul personal (al ownerului sau al echipei de management) reprezintă un motor pentru creșterea brandului de companie. Oamenii vor să cunoască și să facă afaceri cu oameni și nimeni nu mai poate sta în umbră sau ascuns. A trecut vremea când afacerile se făceau din umbră, acum se poate afla totul de pe internet și din diverse alte surse. Oamenii de afaceri care vor să stea în umbră nu pot construi branduri durabile și credibile decât dacă promovează alţi oameni care conduc businessul.

Valoarea brandului reflectă valoarea companiei, a produselor și a oamenilor care lucrează în ea. De aceea, în evaluarea activelor la vânzarea unui brand, activul cel mai valoros este brandul sau brand equity-ul”, completează consultantul.

De ce este nevoie de branding?

În peste 90% din cazuri branding-ul unei companii depinde de branding-ul personal al CEO-ului. Atmosfera de lucru și stilul de business sunt influenţate de CEO, de echipa de management. Dacă CEO-ul nu-și dorește vizibilitate este bine să promoveze echipa de manageri și capabilităţile oamenilor care o compun. Un mediu de lucru pozitiv, în care oamenii sunt stimulaţi şi încurajaţi să dea ce au mai bun este prolific pentru orice business.

Asociaţiile sau organizaţiile oamenilor de afaceri nu sunt foarte bine conturate. Oamenii de business ar trebui să fie mai uniţi și mai deschiși la idei din afară, pentru că de multe ori rutina îi face să se abată de la esenţial sau să piardă din vedere direcţii de dezvoltare. Pe când, dacă sunt deschiși să primească din experienţa consultantului de brand  care este expus la domenii variate sau a unor oameni din industrii similare sau complementare, au acces la informaţii noi din categorie sau din afara categoriei, pe care le pot aplica în businessul propriu sau, împreună, pentru creșterea categoriei. Împreună se fac lucurile mai bine și mai coerent.

„În Germania, de exemplu, funcţionează foarte bine Genosenschafturile, acele asociaţii de industrii productive unde ești acceptat pe baza unor criterii de calitate, inclusiv de produs, și ești sprijinit, recomandat posibililor parteneri și promovat constant în cadrul comunitaţii. La noi, din păcate, nu există acest model sustenabil de asociaţie de business, care să susţină atât parteneriatele de business, cât și promovarea în cadrul asociaţiei și a comunitaţii de business. Asta deşi este un networking de calitate și eficient pentru business”, afirmă Raluca.

Brandul personal este un element de credibilitate şi de încredere. „Dacă oamenii au credibilitate și încredere în cine conduce sau reprezintă businessul, atunci vor face business cu acele persoane. Daca nu, nu. Brandul profesional însă este legat de business, de ceea ce transmite brandul la nivel de servicii sau produse, motive de cumpărare, valori, beneficii raţionale și emoţionale. Şi sigur că în peste 90% din cazuri cumpărăm brandurile emoţionale, care ne spun o poveste credibilă, autentică și care ne încântă sufletul. Este precum povestea cerșetorului din Filantropica, chiar este un sâmbure de adevăr acolo: oamenii vor cumpăra mai degrabă visuri (chiar dacă mai scump) decât produse sau lucruri fără vreo valoare emoţională pentru ei”, spune Raluca Vasile.

Brandingul în viața profesională versus în viața personală

În viaţa profesională sunt foarte importante poziţionarea, credibilitatea și încrederea. Pe lângă profesionalism și capabilităţi, și ele pot fi conturate coerent și autentic cu ajutorul unui consultant de brand. În viaţa personală este importantă imaginea de ansamblu, acele „detalii” care ne fac unici, mai iubiţi și mai lesne acceptaţi de cei din jur.

– See more at: http://www.cariereonline.ro/articol/branding-personal-vs-branding-profesional-de-companie?page=0%2C0#sthash.ffGSRZJn.dpuf

„Societatea romanească este din păcate una de polish, a aparenţelor, fără repere solide ale valorilor. De multe ori trăiești cu o imagine poleită a cuiva, iar atunci când îl cunoști și mai ales dorești să intri într-o relaţie de business cu respectiva persoană, parcă nu-ţi mai vine, de aici și puţinele relații de colaborare între oamenii de business, în general, la noi”, afirmă consultantul.

De ce? Raluca este de părere că există o neconcordanţă între imaginea transmisă și tarele persoanei sau modul în care face business. „Coerenţa la toate nivelurile este cuvântul cheie, iar un consultant de brand are rolul de a identifica poziţionarea corectă, adică să comunici ceea ce te diferenţiază, astfel încât, la finalul zilei, imaginea ta personală să te  ajute în business, să fie o continuare armonioasă a personalitaţii tale și la nivelul brandului pe care îl reprezinţi.”

Când vorbim despre profesional și personal trebuie să reținem un lucru: nu trebuie să ne comportăm diferit. „Nu, cel puțin nu la nivel de imagine, e nevoie de coerenţă. Ca apariţie, vestimentaţie și look, sigur că în business ne îmbrăcăm în stil business, iar în viaţa personală putem adopta și ţinute mai lejere. În ambele situaţii însă este bine să aducem o notă personală, un mic accesoriu unicat sau parfum special care să ne personalizeze ţinuta și să ne facă remarcaţi în ochii celorlalţi. Parfumul generează memorabilitate încă de la prima întâlnire. Şi, în plus un parfum de suflet purtat în momente cheie ne poate aduce un plus de încredere și unicitate”, este de părere Raluca.

De ce să ai propriul brand?

Fiecare dintre noi este unic în felul lui, însă societatea de consum ne invaţă să cumpărăm mai degrabă de la oameni care ni se par speciali sau în tendinţe, să preferăm produsele care sunt unice, care ne dau senzaţia că sunt diferite sau care ne fac pe noi să ne simțim unici dacă le cumpărăm. „Fie că vrem să o recunoaștem sau nu, cumpărăm cel mai adesea după modelul „vreau şi eu” (modelul de similitudine) și, de fapt, ne dorim la nivel aspiraţional să fim ca cei pe care îi admirăm, adică trendsetterii. Însă foate puţini se gândesc că acești trendsetteri n-au fost mereu acolo, ei doar au gândit altfel, au știut să fie unici, diferiţi, să își creeze şi să devină un brand aspiraţional”, spune Raluca.

În cazul companiilor, „brandul simplifică alegerea consumatorului și face diferenţa atunci când ai de ales între mai multe produse sau servicii. Fie că este vorba de brandul de companie, care aduce încredere şi siguranţă, fie că vorbim de brandul de produs, care vinde mai bine pentru că beneficiile sale merg dinspre raţional spre latura emoţională și se creează și acea poveste aspiraţională și conexiune cu audienţa ţintă, ce crește afinitatea faţă de brand și, în final, preferinţa de cumpărare”, afirmă Raluca.

Sfaturi în ceea ce privește brandingul personal

Raluca ne spune că o persoană care vrea să aibă brandingul personal bine structurat ar trebui să știe următoarele:

  • să-și identifice foarte bine atuurile în special, dar și punctele slabe și să își creeze o imagine coerentă, să nu facă schimbări majore de imagine la intervale scurte (de obicei minim 3 ani).
  • să mizeze pe maxim trei atribute personale, pentru a-și genera o bună memorabilitate atunci când se prezintă unor audienţe sau anturaje noi sau partenerilor de business. Dacă avem tendinţa de a enumera prea multe calităţi, riscăm să nu mai fim credibili sau să nu se reţină despre noi lucrurile care contează cu adevărat.
  • atuurile umane (empatie, colaborare, flexibilitate, modestie, perseverenţă) contează foarte mult în stabilirea noilor relaţii personale și de business, uneori chiar primează în primă fază faţă de competenţe și calităţi profesionale. Mă refer aici la o strategie bazată pe inteligenţa emoţională, de a-ţi contura încă de la prima impresie un profil plăcut, ulterior, cu care să deschizi cât mai multe uși.

– See more at: http://www.cariereonline.ro/articol/branding-personal-vs-branding-profesional-de-companie?page=0,1#sthash.QgqfYD6n.dpuf