Brandul de tara e autentic prin valori personale asumate. Despre Anul Centenarului 2018.

“Moldova n-a fost a stramosilor mei, n-a fost a mea si nu este a noastra,

ci a  urmasilor urmasilor nostri in veacul vecilor”.

Stefan cel Mare

“Nu vad Romania de azi ca pe o mostenire de la stramosii nostri,

ci ca pe un imprumut de la copiii nostri”.

Regele Mihai I

CARACTER de lider

CREDINTA ca forta interioara

CURAJ in decizii

3 valori personale comune ale marilor conducatori de neam si glie care au crezut in viitorul Romaniei. De la Stefan cel Mare, cel mai longeviv domnitor si bun strateg militar si gospodar,  pana la Cuza Voda, infaptuitorul primei uniri si regele Carol I cel care a crezut, ca roman adoptat in Marea Unire si Mihai I, primul rege nascut si crescut ca roman crestin. Tot din vremea lor se stie de neamurile de boieri care au crezut si au crescut invatatii vremilor pe langa ei si au fost sfatuitorii domnilor in vremuri de restriste: Sturdza, Cantacuzino sau Bratianu. Oamenii cu care ei se insoteau si se sfatuiau erau selectati, ipocrizia si tradarea erau fizic si public pedepsite (Vlad Tepes, var primar cu Stefan).

Istoria noastra, dar si cea mondiala ne-a dovedit ca fara idealuri si o ideologie bine insusita de conducatorii strategiei de tara, nu am fi vorbit azi de Tara Romaneasca, Republica Populara Romania (in perioada interbelica) si Romania (in perioada democratiei post-decembriste).

Nu am fi avut un brand de tara, un imn, o IDENTITATE NATIONALA, un drapel care sa reuneasca simbolic toate tarile vorbitoare de aceeasi limba.

Spun asta pentru ca de multe ori, chiar si in zilele noastre, discutiile despre valorile de brand sunt ignorate si neasumate de lideri, de cei care construiesc si dau valoare la nivel micro unui brand. Si e practic imposibil, incoerent si amagitor sa vrei sa construiesti strategie de brand pe termen lung fara ancore valorice in trecut. Este semanare de ploaie, e praf cu vant. Nimic.

CARACTERUL BUN este baza unui lider si vine la pachet cu bunatatea, smerenia, modestia. Dincolo de pregatire, educatie, credinte si aspiratii personale, este caracterul. Nu este usor a decide intre bine si rau, intre corect si incorect, intre oamnei corupti, businessuri si interese personale. Si foarte greu sa poti vedea dincolo de micimea propriilor interese pentru binele de tara, pentru un bine comun. E nevoie de un sambure si o gena buna, o mama sau o bunica sau un parinte de la care sa inveti asta, de modele de caracter care au inspirat si au mutat munti.

CREDINTA muta munti. Da, muntii nu se pot muta fara valori interioare puternice, fara un crez puternic, fara fundamente. Tot istoria ne-a dovedit ca ea, credinta, poate face bine sau mai degraba rau, in mana unor lideri fara caracter, care manipuleaza oameni mai putin educati intru teroare si dezastre, intru razboaie si lupta pentru putere si teritorii. Credinta este  arma cu doua taisuri, ea poate ucide sau poate inspira oameni sa-si depaseasca limitele.  Credinta interioara, nu cea afisata public si biciuita apoi la prima provocare cand te dezbraci de caracter si iti inseli aproapele sau te faci frate cu dusmanii ca sa-ti fie tie mai usor, si calci pe cadavrele altora. Nu omori vise, nu distrugi pe cei mai talentati, ci ii sustii pe fiecare in potentialul lor . Liderii nu se ridica pe cadavrele altora, liderii inspira si cresc odata cu altii, ei formeaza CARACTERE BUNE. Cei care ajung sus pe alte cai si nemeritat, cad abrupt pana la urma. Nimic nu este permanent si pe viata, viata e o continua lupta si evolutie de valori si aptitudini, cu credinta.

CURAJUL, legat de a face ceva,  o schimbare in tine sau in lume, sau de a nu sta  si a astepta sa vina altii sa faca pentru tine. Cred ca ce a  distrus comunismul a fost initiativa, prin incurajarea fricii de exprimare, prin suprimarea valorilor vremii, prin pedepsirea celor care gandeau altfel si propovaduirea mediocritatii ca mod de supravietuire, incadrarea in canoane a vizionarlor si creatorilor care nu cadrau cu marea majoritate, pana la incarcerarea si pedepsirea aspra a lor si a familiilor lor, teroarea…

Motive in lipsa pentru care, ANTREPRENORIATUL, motorul cresterii si evolutiei, la noi este greu, anevoios, nesustinut si neinteles, nu se vrea a fi inteles, ar trebui sa cada sistemul care suge seva, banii negri din economie. Strainii ne vad corupti, pentru ca avem porti inchise la investitii si lipsa de viziune de crestere organica, detasarea de interese personale.  Pentru asta ar trebui o noua generatie de LIDERI CARE INSPIRA, care sa aiba CARACTERUL si CREDINTA si CURAJUL SUSTINUT SI ASUMAT COLECTIV PRIN VOT ca se poate, ca asta este viitorul nostru, A CREA, A FACE, A FI DIFERIT.

TRAIASCA ROMANIA CREATIVA! ASA SA NE AJUTE DUMNEZEU!

NIHIL SINE DEO! NIMIC FARA DUMNEZEU!

 

Opinie, expert strategie

Branding  si Comunicare Strategica

Raluca Vasile

copywrite: Smartbrand Consulting, decembrie 2017

*) Continutul este material documentat, nu se poate sharui fragmentar, nu se poate copia sau extrage fragmente.

Photo: Google

10258343_753456718018748_8802165225302076648_o drapelul-republicii-moldova-1-x-2-m-pentru-exterior-49000-1000x1000 rege1 rege2 rege3 romste2