7 sfaturi despre cum să-ți construiești corect un Brand
Tehnicile moderne de construire a brandurilor se bazeaza pe activarea simturilor prin implicarea directa a consumatorilor si a noilor tehnologii
Trecem printr-o perioada in care multe business-uri se lupta cu vremurile, se inventeaza sau se reinventeaza. Si pentru ca de cele mai multe ori, brandul reprezinta de fapt buisness-ul in sine, tot mai multe branduri isi cauta locul in mintea si inima consumatorilor.
Obiectivul ownerului de business este ca prin intermediul brandului sa obtina valoare adaugata pentru compania sa, pentru clienti sai si pentru angajati. Pentru asta ei trebuie sa descopere brandul si ce ar putea el sa devina analizand perceptiile despre business ale clientilor si eventual ale prospectilor. Esenta business-ului trebuie suprinsa simbolic in logo, iar tendintele in designul de logo merg acum catre minimalism, simplitate si usurinta de a fi implementat pe diverse materiale si suporturi de comunicare.
Brandul vostru reprezinta business-ul vostru.
Iata cateva sfaturi pentru antreprenorii aflati la primul contact cu brandingul:
- Aflati ce ESTE brandul vostru si ce Nu este. Un brand NU este un logo. Un brand NU este un produs. “Un brand este o idee sau un concept unic perceput de mintea si inima consumatorului”, cum spunea Al Ries, celebru expert in maketingul brandurilor.Un brand este o promisiune de business, promisiunea unor beneficii si a unor valori punctuale pentru consumator. O promisiune esentiala si relevanta pentru consumator si diferita fata de ce promit competitorii. Este suma tuturor experientelor si perceptiilor in legatura cu business-ul si brandul asociat lui. Este acel ceva ce ramane in mintea si inima clientilor existenti, a partenerilor si a prospectilor.
- Evaluati corect industria/piata in care activati. Descoperiti oportunitatile si amenintarile.Care din acestea sunt relevante pentru viitorul business-ului?
- Pozitionati-va corect in cadrul industriei in care activati. Descoperiti-va punctele tari si punctele slabe, astfel vom putea descoperi potentialul real si relevant al business-ului.
- Aprofundati brandul actual. Aflati unde este brandul azi, care sunt perceptiile interne (fondator, echipa management, angajati) si externe (competitie, clienti, parteneri strategici).
- Imaginati-va cum va arata brandul in viitor, ganditi brandul pe termen lung. Unde doriti sa fie maine, peste un an, peste 5-10 ani?
Brandurile puternice sunt construite pe autenticitate si relevanta, pe valori, pasiune si viziune. Succesul business-ului depinde de ceea ce promiteti clientilor si ceea ce stiti sa faceti cel mai bine.
- Primiti noul brand in business-ul vostru. Un brand nou trebuie integrat in arhitectura portofoliului de produse al organizatiei, este parte din sistemul organizatiei, din arborele genealogic al unei mari familii. Noua identitate vizuala si mesajele (manualul de brand sau brand guidelines) cu care vine inzestrat noul brand trebuie communicate si adoptate in tóate materialele de prezentare, la nivel de business, angajati, clienti si parteneri de business in scopul de a servi obiectivului initial al brandului, acela de a aduce valoare adaugata business-ului.
- Acordati importanta si vizibilitate noului brand.
Profitati de prospetimea noului brand. Este o experienta motivanta si puternica, de aceea trebuie comunicata atent, prin toate mijloacele posibile, in mod unitar si coerent. Prin personalizarea produselor si serviciilor cu noul logo, slogan sau mesaje din cultura organizatiei, prin traininguri cu angajatii, prin decorarea sediului sau a punctelor de contact cu clienti sau partenerii. Orice angajat poate fi la randul sau ambasadorul noului brand.
Experienta cu noul brand trebuie construita cu grija, si nu trebuie neglijata odata ce noua identitate a fost creata. Trebuie evitate mesajele neconsistente, prea multe aglomerari de mesaje, o atitudine neglijenta, ezitanta sau graba in procesul de creare a experientei cu noul brand.
Un alt aspect important este sa privim brandurile ca pe niste fiinte vii, cu simturi similare celor umane cu care noi oamenii putem rezona cu usurinta. „Brandingul senzorial este relativ nou in Romania, insa avem sperante ca reintoarcerea la valorile de baza se va reflecta si in modul in care managerii viitorului vor construi brandurile, cu bugete rezonabile si masurabile. Tehnicile moderne de construire a brandurilor (ex. stiinta Neuromarketingului ce analizeaza modul in care consumatorii iau inconstient majoritatea deciziilor de cumparare) se bazeaza pe activarea simturilor prin implicarea directa a consumatorilor si a noilor tehnologii pentru a integra brandurile in viata de zi cu zi a oamenilor. Vorbim aici in special de brandurile dedicate direct consumatorilor, branduri de retail si din domeniul tehnologiei pentru care este vital sa suprinda audienta printr-un impact puternic vizual, auditiv si olfactival al spatiilor comerciale de vanzare.” Raluca Vasile, MBA, Msc, Creative Brand Strategist& Fondator Smartbrand Consulting – prima agentie de branding din Romania specializata in branding senzorial.
BIO
Raluca VASILE, MBA, Msc
12+ ani experienta in strategie de marketing, comunicare si brand management atat la client, in companii precum: Porsche Leasing, BMW Group, Volksbank,Cetelem-BNP Paribas Group , cat si de consultant de brand in agentia specializata de branding Smartbrand prin care aduce un concept nou, unic de branding senzorial pe piata din Romania: branding senzorial. Domeniile de expertiza sunt variate: automotive, banking, food&beverages, IT, retail, pharma, etc.
Instructor acreditat la MBA-ul City University Seattle, modulul: Strategic Brand Creation and Management incepand cu 2011.
Pasionata de comunicarea strategica de brand si design de interior, avand expunere pe proiecte de anvergura premiate la nivel local si international: rebranding, campanii de advertising si comunicare interna, decor de magazine, vitrine, standuri de prezentare branduite, evenimente de brand aniversare, dar si activari experientiale/ senzoriale, office branding si space branding.
Interviu revista Cariere 2013.
Sfaturi pentru managerii si antreprenorii care construiesc un brand sau se rebranduiesc. SI despre branding ca instrument de business, nu ca simpla poleire de imagine.
http://www.cariereonline.ro/articol/7-sfaturi-despre-cum-sa-%C8%9Bi-construie%C8%99ti-corect-un-brand
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.