Mercador devine OLX[Oleix]. Pe bune?
Aprilie 16, 2014
REBRANDING. Mercador.ro, site-ul de anunțuri de mică publicitate, devine olx.ro.
La prima vedere si din declaratiile companiei aparent „nu se schimba decat numele si logo-ul”, insa, citind printre randuri, ne dam seama ca grupul Allegro din care face parte acum si Mercado/OLX se reorganizeaza in toate tarile din regiune in care este prezent. In termeni de branding, acest lucru se traduce intr-un proces amplu de rebranding corporate cu impact asupra beneficiillor in servicii (servicii noi de localizare). Si arhitectura noului site ne arata ca schimbarea nu este doar de logo si nume, asa cum vrea PR-ul sa stim, pe modelul „no panic”.
NOUL NUME SI PRONUNTIA. Romaneste codificat?
Ce înseamnă Olx.ro? Denumirea de olx provine de la expresia – „online exchange”.
Spotul ce anunță transformarea Mercador în OLX, în continuare:
Olx, Olix, Oelix,Oleix,Oelex,Olex? A ramas final Oleix. Si eu am inteles la fel de mult ce inseamna schimbarea asta ca si domnul de la finalul spotului, privirea lui spune tot. Olx nici macar nu se pronunta pe litere si sensul nou este de nebanuit. Chiar am incercat sa inteleg de ce au decis sa pastreze numele acesta (in versiunea acesta de pronuntie): greoi de pronuntat, românizat fortat, tradus cumva ca sa nu inteleaga nimeni nimic, sa nu-l poti asocia cu nimic, deci sa nu-l poti retine si nici pronunta.
Regulile de baza pentru orice nume de brand sunt: sa fie memorabil, usor de pronuntat, usor de asociat. Acest nume nu respecta nici una din regulile de baza in naming. Nu vreau sa stiu cum vor pronunta copii si adolescentii acest nume consonant.
Dar iata ce solutii de adaptare s-au gasit in Portugalia (pronuntare pe litere Oelix):
http://www.youtube.com/watch?v=VyBXK-8nLxE
Cehia (Oelix) – a ramas spotul frantuzesc (in limba franceza, or sti ei de ce):
http://www.youtube.com/watch?v=COCrs9QmFHo
POZITIONARE NOUA. În noul slogan, în loc de „Pui anunț pe Mercador și găsești cumpărător”, va fi „Pui anunț foarte ușor și găsești cumpărător”. Schimbarea lui Mercador in „foarte usor” reprezita o repozitionare dinspre companie spre produs/serviciu. Pozitionare ce ar trebui sa se reflecte si in arhitectura de produse si in comunicarea viitoare. Vom vedea.
NOUA IDENTITATE. „Se schimbă numele site-ului și logo-ul. Acestea sunt singurele modificări care îi vor afecta pe utilizatorii noștri”. Acesta afirmatie este neadevarata, iar cu argumentele de mai sus compania devine necredibila. De ce o fi asa de greu de recunoscut si comunicat schimbarile, multe din ele benefice pentru evolutia companiei.
BENEFICII NOI. „În plus, site-ul va avea, ca o noutate, un sistem de localizare prin care utilizatorii vor putea să-și personalizeze aria de a găsi cumpărători. Ceea ce este esențial pentru utilizatorii noștri va rămâne la fel. Vom păstra aceeași platformă”. Ce as fi facut eu? As fi explicat mai bine consumatorului acest beneficu de localizare, care pare interesant si util. Dar concluzia este in schimb ca „nu se schimba nimic”
COMUNICARE IN PARALEL. „Tranziția de la Mecador la Olx se va face gradual, iar în următoarele luni cele două branduri vor merge în paralel pe site. Comunicarea va fi făcută pe toate mediile, se va investi atât cât va fi nevoie în rebrandingul acestei companii”. Ca si regula de rebranding cele 2 nume nu e bine sa mearga prea mult in paralel, maxim cateva luni, dupa care sa ramana doar noul nume. Dar cu noua pronuntie de nume inventata intuiesc ca va dura mai mult.
REBRANDING=SCHIMBARE. De ce această schimbare? „Trecem printr-un proces de rebranding la nivelul grupului Naspers. În același timp, și alte site-uri ce aparțin grupului Naspers din Bulgaria, Ungaria, Polonia, Kazakstan și Belarus vor trece prin acest proces”. Allegro Group Romania, mai detine in Romania si site-ul de anunturi Autovit.ro. Nu doar Mercador.ro a fost schimbat in Olx, ci si alte site-uri din portofoliul Allegro Group, printre care si Aprod.hu, cel mai mare site de anunturi si vanzari din Ungaria.
Aceste concluzii nu fac decat sa confirme ca este vorba de un rebranding complex la nivel de grup, atat de companie, cat si de arhitetcura de produse, pe care cei din interior nu l-au inteles, iar consultantii lor nici atat. Mercador is dead, long live Oleix!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.