Noul logo BT sau cum am fi conceput noi rebrandingul strategic
Noi credem ca noul logo BT merita o soarta mai buna. Este un brand iconic romanesc, autentic, sustinator al antreprenoriatului romanesc, cu care realmente ne mandrim.
Strategic insa, rebrandingul nu a fost gandit tocmai corect. In primul rand, confuzia cromatica din logo cu tricolorul din drapel este evidenta. Studiind tendintele internationale, nici un brand iconic nu isi pune si nici nu ii este permis prin lege sa isi asocieze in logo drapelul tarii, nici macar ca o tactica de marketing. SIgur, mai fac asta si alte branduri romanesti, precum Rom autentic, Ursus sau Dero, la fel de gresit si cu o strategie de advertising impusa de consortiile globale care nu le avantajeaza pe plan local. O simpla stampila cu “produs romanesc” ar fi suficienta. La nivel de logo corporate insa, astfel de asocieri cu cuorile drapelului national nu sunt permise, din simplul motiv al regulolor de baza in constructia unui logo, ca element de identitate: UNIC, MINIMAL, AUTENTIC.
Astfel, daca clientul a propus asocierea cu culorile drapelului, agentia de branding trebuia cu argumente sa vina cu acest contraargument si cu exemple clare si evidente din categorie. Mandria nationala este iar un argument care nu se sustine din studiul comportamentului romanilor si exodul masiv pe motiv ca “nu e bine in Romania si coruptia e mare”, dovada si esecul campaniei Ponta, construita pe acest slogan polisat, neautentic, fara vreun argument conectat la realitatea prezenta.
Sunt cel putin 3 motive pentru care noul logo BT este o greseala strategica:
-numele regional nu e corent cu logo-ul tricolor (national)
-estetic tricolorul pus pe un schild/scut este o stema stilizata prost, era mai bine sa ramana un semn abstract in 3 culori nu atat de evidente cu tricolorul, poate mai pastelate, mai vii daca au vrut sa transmita refresh si energie (vezi ING)
-imaginea de ansamblu transmite micime cu aspiratii mari. Nu exista asa ceva in brandingul aspir…ational. Daca vrei sa comunici si sa transmiti big, atunci o faci complet, pana la capat, cu logo, nume si tagline/slogan de comunciare. Ce comunica BT este o combinatie ezitanta si incoerenta, si ma mira pentru ca a fost facuta de Brandient si aveam pretentii. Dar cum in agentiile mari oamenii seniori au cam disparut, iar la client la fel, era de asteptat.
Solutia noastra: Ideal ar fi fost sa se treaca si la schimbarea de nume daca strategia e sa comunice ca o banca de talie nationala si nu regionala. E cam struto-camila sa schimbi cromatica cu tricolorul national si sa te chemi tot Banca Transilvania…Strategic e o schimbare nereusita, facuta cu teama, incomplet, confurz, ezitant.
O alta varianta ca solutie temporara ar fi fost sa fi ramas un simbol abstract cu 3 culori mai placute si nu atat de in-your-face asemanarea cu tricolorul, daca nu s-a gasit un nume nou suficient de bun.
#Brandromanesc #BrandNational #MandrusafiuRoman